Do Excela często importuje się dane z różnych plików, następnie dane się porządkuje, przetwarza tak, aby w całym arkuszu były spójne. Bo tylko na spójnych danych można przeprowadzać różnego rodzaju analizy, wyliczenia.
W Excelu mamy możliwość importowania różnych plików arkuszy kalkulacyjnych m.in XLS, XLSX, XLSM, itd. czy ODS (arkusz kalkulacyjny OpenDocument).
Używamy w tym celu polecenia Pliki > otwórz
Excel importuje również pliki tekstowe m.in. takie formaty jak CSV, TXT, HTML, XML, PDF.
W tym celu można użyć polecenia Dane > Pobieranie danych zewnętrznych > Z tekstu
Korzystamy z polecenia importowania Dane > Pobieranie danych zewnętrznych > Z tekstu
.
W oknie Kreator importu tekstu, w rubryce Pochodzenie pliku
ustawiamy odpowiednie kodowanie dla polskiej czcionki można ustawić 1250 Środkowoeuropejski (Windows)
.
Nasze wartości dzieli przecinek.
Ustawiamy znak podziału Inny
i ,
Zaimportowaliśmy dane do arkusza Excela. Dane jednak wymagają lekkiej korekty (sprawdzenie pisowni, zamianę na wielkie litery niektórych imion i nazwisk, usunięcie zbędnych spacji, nadanie odpowiedniego formatu kolumnie C z liczbami).
Na początku utworzyłem dodatkowy wiersz z góry tytułujący kolumny (Imię i nazwisko, Miasto, Kwota).
Kolejny krok to sprawdzenie pisowni, zauważyłem że w kolumnie Miasto występuję błędy. Zaznaczam kolumnę "Miasta" i klikam z klawiatury w F7
, krok po kroku poprawimy błędy w naszym arkuszu.
Zmiana formatu kolumny "Kwota" na Księgowe > Walutowe
W kolumnie "Imię i Nazwisko" - usunięcie zbędnych spacji i poprawienie pisowni wybranych imion i nazwisk - pisownia z wielkiej litery. Do tego celu wykorzystamy dwie funkcje: Z.WIELKIEJ.LITERY
i USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY
.
W komórce D2
wprowadzam formułę w postaci =Z.WIELKIEJ.LITERY(USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY(A2))
, patrz rysunek poniżej. Formułę kopiuję do wierszy poniżej.
Zawartość kolumny D zaznaczamy i kopiujemy i nadpisujemy w kolumnie A ( Wklej > Wartości > Specjalnie
), następnie usuwamy zawartość kolumny D.
Dodatkowo możemy sprawdzić czy w naszej liście nie ma duplikatów wierszy, brakujących wierszy lub znaków niedrukowanych w komórkach.
Znaki niedrukowane usuniemy przy pomocy funkcji OCZYŚĆ
.
Duplikaty wierszy możemy usunąć przy pomocy narzędzia, przejdź Dane > Narzędzia danych > Usuń duplikaty
.
Jeżeli listę zapisaliście jako tabela, przejdź: Narzędzia tabel > Projektowanie > Narzędzia > Usuń duplikaty
.
Arkusz Excel ❯ Nawigacja w arkuszu ❯ Pasek narzędzi szybki dostęp ❯ Wstążka ❯ Pasek formuły i pasek stanu ❯ Dodawanie suma Excel ❯ Jak podzielić tekst imię i nazwisko na dwie kolumny ❯ Jak pokolorować co drugi wiersz w Excelu ❯ Excel podział mężczyzna kobieta ❯ Jak policzyć komórki w Excel spełniające kryteria ❯ Kolorowanie wybranych wierszy Excel formuła ❯ Oblicz średnia lub suma jeżeli spełniony warunek ❯ Jak wydrukować linie siatki w Excel ❯ Operacje na datach Excel ❯ Dodawanie formatowanie godzin Excel ❯ Kolorowanie komórek niedziela i sobota ❯ Odwołania do innych arkuszy lub skoroszytów ❯ Automatyczne wypełnianie komórek ❯ Nadawanie nazw komórom w arkuszu ❯ Oblicz zysk z lokaty - funkcja FV - kalkulator lokat Excel ❯ Oblicz stopę oprocentowania raty za samochód - formuła RATE ❯ Z wielkiej litery imię i nazwisko Excel ❯ Formuły / funkcje Excel ❯ Łączenie dwóch lub większej ilości komórek ❯ Usuwanie niepotrzebnych spacji i niedrukowanych znaków ❯ Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO Excel ❯ Zamiana tekstu w Excelu ❯ SUMA.WARUNKÓW ❯ Tworzenie tabeli Excel ❯ Sortowanie i filtrowanie danych w tabeli ❯ Funkcja PMT oblicz kwotę spłaty pożyczki ❯ Formuły tablicowe cz. 1 ❯ Tworzenie tablic Excel / formuły tablicowe cz. 2 ❯ Formuły tablicowe w praktyce cz. 3 ❯ Błędy w formułach ❯ Importowanie danych do Excela ❯ Usuwanie duplikatów ❯ Funkcja Data Excel ❯ Automatyczne kopiowanie formuły w Excelu ❯ Ukrywanie i odkrywanie kolumn i wierszy ❯
© 2024