Funkcje w Excelu pozwalają znacznie przyśpieszyć pracę wymagającą edycji tekstu w kilkudziesięciu rekordach.
Załóżmy że w kolumnie A
mamy kilka tysięcy wierszy z imieniem i nazwiskiem, wszystko napisane wielkimi literami w formie: JOANNA NOWAK.
Dane z powyższego dokumentu mają posłużyć do korespondencji seryjnej, więc stosowne jest aby formę: JOANNA NOWAK zamienić na Joanna Nowak, edycja ręczna odpada ze względu na ilość danych. Przy pomocy funkcji, całą operację można wykonać nawet w 10 sekund, w sąsiedniej kolumnie w naszym przykładzie jest to komórka B1
wstawiamy funkcję w formacie =Z.WIELKIEJ.LITERY(A1)
, patrz rysunek 1.
Efekt działania funkcji, patrz rys. 2.
Funkcję kopiujemy (przeciągając myszką) w dół do kolejnych rekordów
Kolejno zaznaczamy całą kolumnę B
i ją kopiujemy możemy do tego użyć skrótu Ctrl + C
, kolejno klikamy w komórkę A1
(patrz rys. 4)
Jeżeli tego jeszcze nie zrobiliśmy to klikamy w komórkę A1
i nadpisujemy zawartość kolumny B
w kolumnie A
w tym celu używamy polecenia: Narzędzia główna > Wklej > Wklej wartości
, patrz rysunek 5.
A oto efekt naszej pracy (patrz poniżej), teraz tylko wystarczy usunąć zawartość kolumny B
.
Inne funkcje przy pomocy których wykonasz zmianę wielkości liter:
Dzięki znajomości możliwości Excela operacje kilkugodzinne możemy wykonywać w kilka minut, dlatego zachęcam do zgłębiania wiedzy o tym programie.
Komentarze